Project Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Kanaal van Dubai

Een nieuw baken in Dubai

Activiteit: Maritieme Werken

In november 2016 vierde Belhasa Six Construct, de in Dubai gevestigde entiteit van BESIX, de officiële oplevering van het kanaal van Dubai. Onze teams Dubai Creek tot een volledig bevaarbaar kanaal dat loopt van Dubai Creek in Al Ras tot Jumeirah, door het zakendistrict Business Bay, een wijk in ontwikkeling.

Een technische krachttoer

Het kanaal van Dubai is de verwezenlijking van de droom van de man die aan de wieg stond van het moderne Dubai, Z.H. Sjeik Rashid bin Saeed Al Maktoum. Hij vatte in 1959 het plan op om Dubai Creek te verdiepen en zo scheepvaart mogelijk te maken. Voor het project moesten bestaande nutsvoorzieningen en diensten verplaatst worden en moest tegelijkertijd grond verwijderd worden in het zakendistrict Business Bay. Baggerwerken werden uitgevoerd in het kanaalbed om een niveau van - 4 tot - 6 meter te bereiken en de constructie van de resterende secties van de kademuur mogelijk te maken. Er werd meer dan 3,2 miljoen m³ bodem verwijderd en om de oevers te verstevigen werden 15.000 betonnen blokken van elk 40 ton aangevoerd.

Door gebruik te maken van innovatieve gestuurde boringstechnieken en de loop van het kanaal te verleggen voor uitgravingswerken slaagden we erin om de impact op het dagelijkse verkeer en de levenskwaliteit van de lokale bewoners tot een minimum te beperken.


Denk aan de buren

De grootste uitdaging voor het project bestond in het verleggen van de bestaande ondergrondse voorzieningen om het drie kilometer lange kanaal vlot te kunnen uitgraven en bouwen. Werken in een gebied dat dwars door een prestigieuze residentiële buurt loopt langs enkele van de drukste verkeersaders van de stad is geen sinecure. Onze teams deden er dan ook alles aan om de impact op het dagelijkse verkeer en de levenskwaliteit van de lokale bewoners tot een minimum te beperken. Oude methodes werden herzien en het nieuwe diepe rioolnetwerk werd gebouwd volgens de NDRC-methode (Non-Destructive Road Crossing) door middel van gestuurde boring en microtunneling. Er werden betonnen leidingen van glasvezelversterkt polyester gelegd over afstanden van meer dan 100 meter, waarbij de impact op het verkeer en de buurt zoveel mogelijk werd beperkt. Een opmerkelijke strategie, omdat deze methode gewoonlijk gebruikt wordt om een doorsteek te maken onder een enkele weg, snelweg of treinspoor.

Milieuvriendelijk

Het hyperzoute water dat is opgeslagen in de lagunes van Business Bay werd behandeld door het water te verdunnen en terug in de zee te lozen via een drie kilometer lange pijplijn. Na afl oop van de werken werd het kanaal opnieuw gevuld met water. Aan het bestaande natuurpark bij de kreek werd niet geraakt, zodat de nestplaats van de fl amingo’s ongemoeid blijft. Ervoor zorgen dat deze natuurlijke omgeving geen hinder zal ondervinden van het maritieme verkeer was een topprioriteit voor het team.

Projectinformatie

Projectnaam

Kanaal van Dubai

Categorie

Jachthavens

Contracttype

Build

Locatie

Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Stakeholder(s)

Six Construct

Opdrachtgever

RTA, Dubai's Roads and Transport Authority

Bouwperiode

2014 - 2016

Architect

Parsons Overseas Limited / Halcrow International Partnership

Totale waarde

€ 261 miljoen

Gelijkaardige projecten



Gerelateerd nieuws