Behalve de aantrekkelijke kostprijs wist BESIX ook dit keer te overtuigen met een uitgebreid kwaliteitsplan. Dat doet elke stap van het project en de impact ervan op de buurtbewoners en fauna en flora uit de doeken.
De Coentunnel was de tweede grote publiek-private samenwerking van de BESIX Group in Nederland. We bundelden hiervoor de krachten met verschillende industriële partners, waaronder Dura Vermeer NV en TBI Bouw. BESIX tekende voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van de tunnels. Onze voornaamste verantwoordelijkheden in een notendop:
- het ontwerp van de tunnels door ons designdepartement
- de bouw van de nieuwe tunnel, vervolgens de renovatie van de oude tunnel en heraanleg van de omgevende snelwegen en bruggen
- financiering aantrekken
- het onderhoud gedurende 30 jaar (onder meer groenonderhoud, schoonmaak en incidentenmanagement)
Het project was op vele vlakken een uitdaging. Eerst en vooral is het een belangrijke en drukbereden verbinding waarbij we de impact op het verkeer zo klein mogelijk moesten houden. Dat we de tweede tunnel net naast de oude tunnel aanlegden, verhoogde het risico op beschadiging en hinder voor de automobilist. Bovendien stelde de nieuwe tunnelwetgeving, die net na de start van het project goedgekeurd werd, extra veiligheidseisen die we nog in het ontwerp moesten verwerken.
Naast de renovatie van de bestaande tunnel en de bouw van een nieuwe tweede, omvatte het project de (her)aanleg van 30 bruggen en viaducten. Ook werd de A10 over een lengte van 10 km uitgebreid van 4 naar 19 rijstroken ten zuiden van de tunnel.
Een belangrijke vereiste daarbij was om de bijkomende verkeershinder tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Daarom werd beslist om eerst de tweede tunnel te bouwen en het verkeer naar de nieuwe tunnel om te leiden tijdens de renovatie van de oude.